Die auto’s kunnen langer op elektriciteit rijden dan de huidige hybrides, die
zijn uitgerust met grotere en minder krachtige nikkelbatterijen.
De hybride auto’s met lithium-ionbatterijen zullen in Japan, Noord-Amerika en
Europa op de markt worden gebracht, aldus Toyota woensdag.
Lithium-ionbatterijen zijn lichter en leveren meer vermogen dan
nikkelbatterijen. Bovendien kunnen lithium-ionbatterijen op elk gewenst
moment worden opgeladen, terwijl nikkelbatterijen steeds volledig moeten
opladen en weer ontladen om goed te blijven presteren. Lithium-ionbatterijen
worden veelvuldig gebruikt in laptops en mobiele telefoons.
Toyota produceert de lithium-ionbatterijen voor zijn hybrides in een
samenwerkingsverband met het Japanse elektronicaconcern Matsushita,
moederbedrijf van Panasonic. De massaproductie moet volgend jaar beginnen.
Om de productiecapaciteit uit te breiden tot een miljoen batterijen per jaar
worden twee nieuwe fabrieken in Japan gebouwd. Toyota maakte dinsdag al
bekend in Australië en Thailand met de productie van hybrides te beginnen.
Hybride auto’s combineren een elektrische motor met een reguliere
verbrandingsmotor. De auto’s kunnen via een stopcontact thuis worden
opgeladen en tijdens het rijden via een dynamo. Hybrides zijn de afgelopen
jaren steeds populairder geworden door de gestegen brandstofprijzen.
Bovendien stoten ze veel minder broeikasgassen uit dan normale auto’s.
Toyota is koploper op het gebied van hybride-technologie. Het concern bracht
in 1997 met de Prius de eerste echte hybride auto op de markt en sindsdien
zijn er 1,5 miljoen hybrides van Toyota verkocht. Vorig jaar steeg de
verkoop van hybrides van Toyota met 37 procent tot 428.000 stuks. Toyota
mikt vanaf 2010 erop de verkoop van hybrides te verdubbelen tot een miljoen
per jaar.
Ook andere autoconcerns zijn hard bezig hybrides met
lithium-ionbatterijen op de markt te brengen. Het Japanse Nissan werkt samen
met NEC aan de massaproductie van lithium-ionbatterijen voor hybrides,
terwijl Volkswagen met Sanyo Electric in zee is gegaan op het gebied van
lithium-ionbatterijen voor hybrides.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl